Rahoituksen asiointipalvelun ohje rahoituksen hakijalle
Sisältö
- Ennen hakemuksen täyttämistä
- Hakemuksen täyttäminen
- Konsortiohakemuksen täyttäminen
- Hakemuksen tulostaminen tai tallentaminen pdf-muodossa
- Käyttäjätilin luominen ja hallinta
- Hakemiseen liittyvät kysymykset
Ennen hakemuksen täyttämistä:
- Tutustu huolellisesti hakuilmoitukseen, siellä olevaan Sitran rahoitussopimukseen ja sen liitteisiin. Julkaisemme materiaalit sitra.fi-sivuilla. Pääset hakukohtaisiin materiaaleihin myös asiointipalvelusta ko. rahoitushaun sivulta kohdasta Haun koko kuvaus. Tutustu myös asiointipalvelun käyttöohjeisiin tällä sivulla.
- Valmistele rahoitushaussa pyydetyt materiaalit.
- Sovi hakemuksellenne yhteyshenkilö. Yhteyshenkilö luo käyttäjätilin asiointipalveluun ja täyttää hakemuksen tiedot. Hakemuksen voi jättää luonnostilaan ja sitä voi täydentää vaiheittain. Hakemukset asiointipalvelussa ovat käyttäjätilikohtaisia. Yhteyshenkilö lähettää valmiin hakemuksen käsiteltäväksi. Kun hakemus on käsitelty, lähetämme rahoituspäätöksen yhteyshenkilölle sähköpostitse.
- Jos haette rahoitusta useamman organisaation yhteishankkeelle konsortiona, tutustukaa tämän ohjeen kohtaan Konsortiohakemuksen täyttäminen.
Hakemuksen täyttäminen
Asiointipalvelun etusivulla näkyy käynnissä olevat rahoitushaut, joihin voi täyttää hakemuksen. Huomioithan hakuajan päättymisajankohdan. Hakuajan jälkeen saapuneita hakemuksia ei lueta.
Tee näin:
- Jos haette rahoitusta usean organisaation yhteishankkeelle konsortiona, siirtykää ohjeiden kohtaan Konsortiohakemuksen täyttäminen.
- Valitse etusivulta rahoitushaku, johon haluat jättää hakemuksen.
- Tarpeen vaatiessa, tutustu hakemusta täyttäessäsi vielä rahoitushaun perustietoihin rahoitushaun sivulta tai laajemmin hakuilmoitukseen sitra.fi:ssä, jonne pääset linkillä Haun koko kuvaus.
- Klikkaa Täytä hakemus ja kirjaudu sisään aiemmin luomallasi käyttäjätilillä, tai uutena hakijana, luo käyttäjätili. Katso tarvittaessa erilliset ohjeet käyttäjätilin luomiseksi.
-
Hakemuslomake on tyypillisesti kolmisivuinen. Sivut ovat:
- Hakijan tiedot. Täytä hakijaorganisaation ja sen yhteyshenkilön tiedot. Hyväksy ehdot.
- Hankkeen tiedot. Kerro hankkeen nimi, jolle haet rahoitusta, sekä hankkeen suunniteltu aloitus- ja lopetusajankohta. Kuvaa hanke lyhyesti (korkeintaan 2000 merkkiä). Huomioi, että hankkeen nimi, aikataulu ja lyhyt kuvaus ovat julkisia tietoja, joiden pohjalta viestimme rahoitetuista hankkeista mm. verkkosivuillamme. Lataa hankesuunnitelma sekä mahdolliset muut hakuohjeissa pyydetyt liitteet hakemukselle.
- Kustannusarvio. Täytä hankkeen kustannusarvio ja rahoitussuunnitelma. Tarkemmat ohjeet ovat rahoitushaun hakuilmoituksessa sitra.fi-sivustolla sekä Sitran rahoituksen yleisissä ehdoissa.
- Lomakkeilla on pakollisia kenttiä. Pääset siirtymään lomakkeen alareunan painikkeista seuraavalle sivulle, kun olet täyttänyt kaikki sivun pakolliset kentät.
-
Hakemus tallentuu luonnokseksi aina, kun siirryt eteenpäin seuraavalle sivulle. Huomaathan, että:
- jos vaihdat lomakkeen kieltä, kun olet täyttämässä hakemussivua, menetät edellisen tallennuksen jälkeen tehdyt muutokset.
- ethän sulje selainta, ennen kuin olet varmistanut, että tekemäsi muutokset ovat tallentuneet.
- Hakemuslomakkeen viimeinen sivu on yhteenvetosivu, jossa voit tarkastella hakemustasi. Voit muokata hakemusta siirtymällä sen edellisiin vaiheisiin lomakkeen alareunan painikkeilla. Voit täydentää hakemusta siihen saakka, kunnes olet lähettänyt hakemuksen.
- Voit jättää hakemuksesi luonnostilaan, poistua asiointipalvelusta ja täydentää hakemustasi myöhemmin. Kaikki käyttäjätililläsi luodut hakemukset näkyvät asiointipalvelun etusivulla, kohdassa Omat hakemukseni. Luonnos-tilassa olevaa hakemusta voit täydentää. Huomaathan, että Luonnos-tilassa olevaa hakemusta ei ole lähetetty käsiteltäväksi, joten emme voi käsitellä sitä, vaikka hakuaika olisikin jo päättynyt. Huolehdithan, että lähetät hakemuksen meille käsittelyyn hakuajan puitteissa.
- Kun hakemuksesi on valmis, lähetä se käsittelyyn valitsemalla yhteenvetosivun alareunasta painike Lähetä.
- Lähetyksen jälkeen saat asiointipalvelussa kuittauksen, että hakemuksesi on lähetetty onnistuneesti. Käsittelemme hakemuksesi hakuajan päätyttyä, haussa ilmoitetun aikataulun mukaisesti. Ilmoitamme päätöksestä hakemuksen yhteyshenkilölle.
- Voit palata tarkastelemaan lähettämääsi hakemusta tai tulostamaan sen asiointipalvelun etusivulta, kohdassa Omat hakemukseni. Et kuitenkaan voi tehdä muutoksia jo lähetettyyn hakemukseen.
Konsortiohakemuksen täyttäminen
Jos haette rahoitusta useamman organisaation yhteishankkeelle konsortiona, tulee teidän täyttää konsortiohakemus alla kuvattavalla tavalla. Konsortioon kuuluvat rahoitusta hakevat organisaatiot. Jos hankkeen toteuttamiseen osallistuu organisaatioita, jotka eivät hae Sitralta rahoitusta omalle organisaatiolleen, ei niiden katsota kuuluvan konsortioon.
Konsortiohakemuksissa yksi organisaatioista toimii päävastuullisena hakijana ja muut ovat konsortion osapuolia. Roolit ovat seuraavat:
- Päävastuullisen hakijan yhteyshenkilö koordinoi konsortiohakemuksen osapuolia ja vastaa hakemuksen lähettämisestä. Päävastuullisen hakijan yhteyshenkilön tulee kirjautua asiointipalveluun ja lisätä hakemukselle yhteishankkeen tiedot, kuten kuvaus, aikataulu ja hankesuunnitelma. Päävastuullisen hakijan yhteyshenkilö kutsuu muut konsortion osapuolet hakemukselle. Lisäksi päävastuullisen hakijan yhteyshenkilö täyttää hakemukselle oman organisaationsa kustannusarvion ja rahoitussuunnitelman. Päävastuullisen hakijan yhteyshenkilö huolehtii, että hakemus on kaikkien konsortion osapuolten puolesta valmis ja vastaa sen lähettämisestä.
- Konsortioon kutsuttujen osapuolten tehtävänä on lisätä konsortiohakemukselle omat yhteystiedot, sekä kustannusarvio ja rahoitussuunnitelma oman organisaation osalta.
Päävastuullisen hakijan yhteyshenkilönä tee näin:
- Valitse etusivulta rahoitushaku, johon haluat jättää hakemuksen.
- Tarpeen vaatiessa, tutustu hakemusta täyttäessäsi vielä rahoitushaun perustietoihin rahoitushaun sivulta tai laajemmin hakuilmoitukseen sitra.fi:ssä, jonne pääset linkillä Haun koko kuvaus.
- Klikkaa Täytä hakemus ja kirjaudu sisään aiemmin luomallasi käyttäjätilillä, tai uutena hakijana, luo käyttäjätili. Katso tarvittaessa erilliset ohjeet käyttäjätilin luomiseksi.
- Täytä Hakijan tiedot -sivulle oman organisaatiosi tiedot ja hyväksy ehdot.
- Täytä Hankkeen tiedot -sivulle yhteishankkeenne tiedot: nimi, lyhyt kuvaus, aikataulu. Lisää konsortion yhteinen hankesuunnitelma ja muut mahdolliset hakuilmoituksessa pyydetyt liitteet konsortiohakemukselle. Voit täydentää tietoja vaiheittain hakuaikana.
- Samalla Hankkeen tiedot -sivulla, kohdassa Konsortiohakemus valitse Kyllä. Huom! Valinta lukkiutuu, etkä voi muuttaa hakemusta jälkikäteen ei-konsortiohakemukseksi.
- Sivulle avautuu mahdollisuus Konsortion osapuolten lisäämiseen. Käytä toimintoa Luo ja kutsu konsortion osapuolten yhteyshenkilöt hakemukselle. He saavat sähköpostiinsa kutsun. He näkevät täytettävän osuutensa hakemuksesta myös asiointipalvelun etusivulla (kirjautumisen jälkeen). Huomioithan, että kutsu konsortiohakemukselle on jaettu vain määrittelemällesi sähköpostiosoitteelle, eikä hän voi välittää kutsua eteenpäin toiselle sähköpostiosoitteelle, edes omassa organisaatiossaan.
- Täytä Kustannusarvio -sivulla kustannusarvio ja rahoitussuunnitelma oman organisaatiosi osalta.
- Palaa asiointipalvelun etusivulle, jossa näet konsortiohakemuksen ja sen alla konsortion osapuolten hakemukset. Kun konsortion osapuolet ovat täyttäneet tietonsa, voit tarkastella konsortiohakemukselta konsortion yhteenlaskettua kustannusarviota ja rahoitussuunnitelmaa.
- Huolehdi, että konsortion osapuolet lisäävät omat yhteystietonsa ja oman organisaationsa rahoitusosuuden kustannusarvion ja rahoitussuunnitelman. Voit tarkastella heidän täyttämiään tietoja, mutta et muokata niitä.
- Kun hakemuksenne on kaikkien osalta valmis, avaa etusivulta konsortiohakemus ja lähetä hakemus käsittelyyn valitsemalla sivun alareunasta painike Lähetä.
Hakemuksen täyttäminen konsortion osapuolena, toimi näin:
- Saat sähköpostiisi kutsun jättää hakemus konsortion osapuolena.
- Kirjaudu sisään asiointipalveluun sillä sähköpostiosoitteella, jonne olet saanut kutsun.
- Sisäänkirjauduttuasi näet etusivun Omat hakemukseni -kohdassa konsortiohakemuksen, jonka alapuolella on lueteltu konsortion osapuolet.
- Sinut on kutsuttu täydentämään sitä konsortiohakemuksen osaa, jonka yhteydessä on kynä-ikoni.
- Täydennä tietonne: yhteystietonne, ehtojen hyväksyntä sekä kustannusarvio ja rahoitussuunnitelma oman organisaationne osalta.
- Kun olet täydentänyt tiedot, merkitse organisaationne osuus hakemuksesta valmiiksi.
Hakemuksen tulostaminen tai tallentaminen pdf-muodossa
Kaikki käyttäjätililläsi luodut hakemukset näkyvät asiointipalvelun etusivulla, kohdassa Omat hakemukseni. Vastaanotettu-tilassa olevat hakemukset olet lähettänyt meille käsiteltäväksi. Näiden sisällön voit tulostaa avaamalla hakemus ja klikkaamalla painiketta Tulosta. Painike avaa tulostusikkunan, josta voit tietokoneesi asetuksista riippuen valita hakemuksen tulostamisen tulostimelle tai pdf-tiedostoksi.
Käyttäjätilin luominen ja hallinta
Asiointipalvelu hyödyntää käyttäjätilien hallinnassa palvelua Sitra External ID.
Rahoitushakemuksen tekeminen ja lähettäminen asiointipalvelun kautta edellyttää hakijaorganisaation yhteyshenkilöltä käyttäjätilin luomista Sitra External ID -palveluun. Kun olet kirjautunut palveluun, voit tarkastella hakemusluonnoksiasi sekä jo käsittelyyn lähettämiäsi hakemuksia. Palvelussa tehdyt hakemukset ovat käyttäjätilikohtaisia.
Tilin luominen
- Valitse Kirjaudu sisään.
- Mikäli sinulla ei ole tiliä tähän asiointipalveluun, valitse Eikö sinulla ole tiliä? Luo sellainen.
- Määritä käyttäjätilin hallinnassa käyttämäsi sähköpostiosoite sekä etu- ja sukunimi. Käytä käyttäjätilisi sähköpostiosoitteena edustamasi organisaation tarjoamaa sähköpostiosoitetta. Varmista, että sinulla on pääsy sähköpostitiliin.
- Palvelu lähettää sinulle tilin vahvistuskoodin antamaasi sähköpostiosoitteeseen. Viestin lähettäjä on Sitra External ID. Jos et saa koodia, tarkista roskapostikansiosi. Toimi ohjeiden mukaan. Salasanan määrittelyä ei tarvita, sillä palveluun kirjaudutaan joka kerta kertakirjautumiskoodilla, jonka saat sähköpostiisi.
Kirjautuminen
- Valitse Kirjaudu sisään.
- Anna palveluun määrittämäsi käyttäjätunnus (sähköpostiosoite).
- Palvelu lähettää sähköpostiosoitteeseesi kertakirjautumiskoodin (Tilin vahvistuskoodi). Viestin lähettäjä on Sitra External ID. Jos et saa koodia, tarkista roskapostikansiosi.
- Anna saamasi vahvistuskoodi Anna koodi -riville. Kirjaudut sisään.
Käyttäjätunnuksen unohtaminen
Käyttäjätilisi käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi.
Tilin poistaminen
Voimme poistaa käyttäjätilin pyynnöstäsi. Lähetä pyyntö sähköpostitse osoitteeseen servicedesk@sitra.fi ja kerro, että pyydät käyttäjätilin poistoa Sitran External ID -tilipalvelusta.
Hakemiseen liittyvät kysymykset
Haun sisältöön liittyvissä kysymyksissä, katsothan ensin hakuilmoituksen sitra.fi-sivustolta. Monet haut järjestävät myös infotilaisuuksia hakuaikana.
Jos sinulla on kysyttävää tai tarkennettavaa rahoitushakuun tai asiointipalveluun liittyen, jätä kysymys hakusivulla olevalla lomakkeella. Kysymyksiin vastaamme mahdollisimman pian hakuilmoituksessa kerrotulla tavalla.