Asiointipalvelun ohje rahoituksen hakijalle

Tämä on Sitran asiointipalvelun käyttöohje rahoitushakuun osallistuvalle hakijalle.

Ennen hakemuksen täyttämistä

Ennen rahoitushakemuksen tekemistä asiointipalvelussamme:

  1. Tutustu huolellisesti rahoitushakuun, hakuohjeisiin, Sitran rahoituksen käyttöehtoihin ja luonnokseen rahoitussopimuksesta. Julkaisemme materiaalit sitra.fi-sivuilla. Pääset hakukohtaisiin materiaaleihin myös asiointipalvelusta rahoitushaun omalta sivulta kohdasta Haun koko kuvaus.
  2. Valmistele rahoitushaussa pyydetyt materiaalit.
  3. Sovi hakemuksellenne yhteyshenkilö. Suosittelemme, että yhteyshenkilö täyttää hakemuksen. Hän luo sitä varten käyttäjätilin asiointipalveluumme. Käyttäjätilille kirjautunut henkilö voi jättää hakemuksen luonnostilaan ja palata täyttämään sitä myöhemmin. Hakemukset asiointipalvelussa ovat käyttäjätilikohtaisia. Kun hakemus on käsitelty, lähetämme rahoituspäätöksen sähköpostitse tälle yhteyshenkilölle.

Hakemuksen täyttäminen

Asiointipalvelun etusivulla on näkyvissä käynnissä olevat rahoitushaut, joihin voi täyttää hakemuksen. Huomioithan hakuajan päättymisajankohdan. Hakemusta ei voi lähettää hakuajan umpeuduttua.

Tee näin:

  1. Valitse etusivulta rahoitushaku, johon haluat jättää hakemuksen.
  2. Rahoitushaun sivulta löydät perustiedot hausta. Kohdasta Haun koko kuvaus pääset tutustumaan haun kattavampiin hakuohjeisiin sitra.fi-sivustolle. Kohdasta Täytä hakemus pääset täyttämään hakemusta.
  3. Klikkaa Täytä hakemus ja kirjaudu sisään aiemmin luomallasi käyttäjätilillä, tai uutena hakijana, luo käyttäjätili. Katso tarvittaessa erilliset ohjeet käyttäjätiliin liittyen alta.
  4. Hakemuslomake on tyypillisesti kolmisivuinen. Sivut ovat:
    1. Hakijan tiedot. Täytä hakijaorganisaation ja sen yhteyshenkilön tiedot. Hyväksy ehdot. Mikäli haet rahoitusta yhdessä muiden organisaatioiden kanssa, täytä tälle sivulle päähakijaorganisaation tiedot.
    2. Hankkeen kuvaus. Kerro hankkeen nimi, jolle haet rahoitusta, sekä hankkeen suunniteltu aloitus- ja lopetusajankohta. Kuvaa hanke lyhyesti (korkeintaan 2000 merkkiä). Lataa hankesuunnitelma sekä muut hakuohjeissa pyydetyt liitteet.
    3. Kustannusarvio. Täytä hankkeen kustannusarvio ja rahoitussuunnitelma. Tarkemmat ohjeet ovat rahoitushaun sivuilla sitra.fi-sivustolla. Jos haet rahoitusta yhdessä muiden hakijoiden kanssa (konsortio), ja se on mahdollista ko. haussa, kukin hakija täyttää kustannusraportointilomakkeen omalta osaltaan. Päähakija lataa kustannusraportointilomakkeet asiointipalveluun tekemänsä yhteishakemuksen liitteiksi. Mikäli haet rahoitusta vain yhdelle organisaatiolle, täytä kustannusraportoinnin tiedot suoraan asiointipalveluun.
  5. Lomakkeilla on pakollisia kenttiä. Pääset siirtymään lomakkeen alareunan painikkeista seuraavalle sivulle, kun olet täyttänyt kaikki sivun pakolliset kentät.
  6. Hakemus tallentuu luonnokseksi aina, kun siirryt sen sivulta toiselle. Huomaathan, että:
    1. jos vaihdat lomakkeen kieltä, kun olet täyttämässä hakemussivua, menetät edellisen tallennuksen jälkeen tehdyt muutokset.
    2. ethän sulje selainta, ennen kuin olet varmistanut, että tekemäsi muutokset ovat tallentuneet.
  7. Hakemuslomakkeen viimeinen sivu on yhteenvetosivu, jossa voit tarkastella hakemustasi. Voit muokata hakemusta siirtymällä sen edellisiin vaiheisiin lomakkeen alareunan painikkeilla. Voit täydentää hakemusta siihen saakka, kunnes olet lähettänyt hakemuksen.
  8. Voit jättää hakemuksesi luonnostilaan, poistua asiointipalvelusta ja täydentää hakemustasi myöhemmin. Kaikki käyttäjätililläsi luodut hakemukset näkyvät asiointipalvelun etusivulla, kohdassa Omat hakemukseni. Luonnos-tilassa olevaa hakemusta voit täydentää. Huomaathan, että Luonnos-tilassa olevaa hakemusta ei ole lähetetty käsiteltäväksi, joten emme voi käsitellä sitä, vaikka hakuaika olisikin jo päättynyt. Huolehdithan, että lähetät hakemuksen meille käsittelyyn hakuajan puitteissa.
  9. Kun hakemuksesi on valmis, lähetä se käsittelyyn valitsemalla yhteenvetosivun alareunasta painike Lähetä.
  10. Lähetyksen jälkeen saat asiointipalvelussa kuittauksen, että hakemuksesi on lähetetty onnistuneesti. Käsittelemme hakemuksesi hakuajan päätyttyä, haussa ilmoitetun aikataulun mukaisesti. Ilmoitamme päätöksestä hakemuksen yhteyshenkilölle haussa ilmoitetulla tavalla.
  11. Voit palata tarkastelemaan lähettämääsi hakemusta tai tulostamaan sen asiointipalvelun etusivulta, kohdassa Omat hakemukseni. Et kuitenkaan voi tehdä muutoksia jo lähetettyyn hakemukseen.

Hakemuksen tulostaminen tai tallentaminen pdf-muodossa

​Kaikki käyttäjätililläsi luodut hakemukset näkyvät asiointipalvelun etusivulla, kohdassa Omat hakemukseni. Vastaanotettu-tilassa olevat hakemukset olet lähettänyt meille käsiteltäväksi. Näiden sisällön voit tulostaa avaamalla hakemus ja klikkaamalla painiketta Tulosta. Painike avaa tulostusikkunan, josta voit tietokoneesi asetuksista riippuen valita hakemuksen tulostamisen tulostimelle tai pdf-tiedostoksi.

Käyttäjätilin luominen ja hallinta

Asiointipalvelu hyödyntää käyttäjätilien hallinnassa palvelua Sitra External ID.

Rahoitushakemuksen tekeminen ja lähettäminen asiointipalvelun kautta edellyttää hakijaorganisaation yhteyshenkilöltä käyttäjätilin luomista Sitra External ID -palveluun. Kun olet kirjautunut palveluun, voit tarkastella hakemusluonnoksiasi sekä jo käsittelyyn lähettämiäsi hakemuksia. Palvelussa tehdyt hakemukset ovat käyttäjätilikohtaisia.

Tilin luominen

  1. Valitse Kirjaudu sisään.
  2. Mikäli sinulla ei ole tiliä tähän asiointipalveluun, valitse Eikö sinulla ole tiliä? Luo sellainen.
  3. Määritä käyttäjätilin hallinnassa käyttämäsi sähköpostiosoite sekä etu- ja sukunimi. Käytä käyttäjätilisi sähköpostiosoitteena edustamasi organisaation tarjoamaa sähköpostiosoitetta. Varmista, että sinulla on pääsy sähköpostitiliin.
  4. Palvelu lähettää sinulle tilin vahvistuskoodin antamaasi sähköpostiosoitteeseen. Viestin lähettäjä on Sitra External ID. Jos viestiä ei meinaa kuulua, tarkista roskapostikansiosi. Toimi ohjeiden mukaan. Salasanan määrittelyä ei tarvita, sillä palveluun kirjaudutaan joka kerta kertakirjautumiskoodilla, jonka saat sähköpostiisi.

Kirjautuminen

  1. Valitse Kirjaudu sisään.
  2. Anna palveluun määrittämäsi käyttäjätunnus (sähköpostiosoite).
  3. Palvelu lähettää sähköpostiosoitteeseesi kertakirjautumiskoodin (Tilin vahvistuskoodi). Viestin lähettäjä on Sitra External ID. Jos viestiä ei meinaa kuulua, tarkistathan roskapostikansiosi.
  4. Anna saamasi vahvistuskoodi Anna koodi -riville. Kirjaudut sisään.

Käyttäjätunnuksen unohtaminen

Käyttäjätilisi käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi.

Tilin poistaminen

​Voimme poistaa käyttäjätilin pyynnöstäsi. Lähetä pyyntö sähköpostitse osoitteeseen tietosuoja@sitra.fi ja kerro, että pyydät käyttäjätilin poistoa Sitran External ID -tilipalvelusta.

Hakemiseen liittyvät kysymykset

Haun sisältöön liittyvissä kysymyksissä, katsothan ensin ko. haun sivut sitra.fi-sivustolta. Monet haut järjestävät myös infotilaisuuksia hakuaikana.

Jos sinulle syntyy kysymyksiä asiointipalvelun käyttöön tai rahoitushakuihin liittyen, otathan meihin yhteyttä sähköpostitse rahoitushaut@sitra.fi. Autamme mielellämme.