Saavutettavuusseloste

Tulevaisuuden tekeminen kuuluu kaikille. Huomioimme saavutettavuuden ja helppokäyttöisyyden Sitran digitaalisissa palveluissa. Sitralaiset pyrkivät käyttämään mahdollisimman selkeää kieltä työssään. Edellytämme myös kaikilta kumppaneiltamme saavutettavuuden huomioimista.

Saavutettavuudesta säädetään laissa digitaalisten palveluiden tarjoamisesta sekä EU:n saavutettavuusdirektiivissä. Niiden vaatimukset koskevat kaikkien julkisten organisaatioiden digitaalisia palveluita.

Tämä saavutettavuusseloste koskee Sitran asiointipalvelua osoitteessa https://asiointi.sitra.fi.

Tämä saavutettavuusseloste on julkaistu ensimmäisen kerran 4.2.2025.

Saavutettavuus Sitran asiointipalvelussa

Tällä hetkellä asiointipalvelumme täyttää saavutettavuusvaatimukset suurelta osin.

Olemme havainneet seuraavat puutteet palvelun saavutettavuudessa, mitkä suurimmilta osin johtuvat asiointipalvelun taustateknologiassa, Microsoft Power Pages, olevista saavutettavuuspuutteista:

  • Päävalikon klikattavissa tekstielementeissä voi olla ylimääräisiä otsikkoja. (WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet A)
  • Palvelun kielivalinta on osana päävalikkoa. (WCAG 3.1.1 Sivun kieli A)
  • Lomakesivulle tultaessa kohdistus on automaattisesti lomakekentässä, ei sivun ylätunnisteessa. (WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys A)
  • Lomakkeella voi olla rikkinäisiä aria-viittauksia. (WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo A)
  • Ruudunlukijat eivät pysty välittämään käyttäjälle hakemuslomakkeen päivämäärävalitsimen oikeaa kuvausta/nimeä. Päivämäärävalitsimet toimivat kuitenkin esim. näppäimistöllä navigoidessa johdonmukaisesti. (WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo A)

Edistämme, mikäli mahdollista, puutteiden saattamista saavutettavuusvaatimusten mukaisiksi.

Saavutettavuuden arviointi

Olemme hyödyntäneet asiointipalvelumme saavutettavuuden arvioinnissa ja sen parantamisessa seuraavia arviointeja, testauksia ja kyselyä:

  • Digitoimisto Red & Blue Oy:n tekemä saavutettavuusanalyysi tammikuussa 2025.

Palaute ja yhteystiedot

Haluamme jatkuvasti parantaa asiointipalvelumme saavutettavuutta. Jos sinulla on kehitysehdotus tai huomasit saavutettavuuteen liittyvän puutteen sivustollamme, kerrothan sen meille sähköpostitse osoitteella kirjaamo@sitra.fi. Pyrimme vastaamaan mahdollisimman pian, ja viimeistään 14 päivän kuluessa.

Jos huomaat saavutettavuuspuutteen, anna ensin palautetta meille eli asiointipalvelun ylläpitäjälle. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin. Viraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvovan viranomaisen yhteystiedot:
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
verkkosivusto: www.saavutettavuusvaatimukset.fi
sähköposti: saavutettavuus(at)traficom.fi
puhelinnumero: 029 534 5000 (vaihde)

Lue lisää saavutettavuudesta Traficomin ylläpitämiltä sivuilta, joissa saavutettavuusvaatimukset on kuvattu kattavasti.